sposoby na przezięnienie

Na przeziębienie cynk

Typowe przeziębienie z bólem gardła, niedrożnym nosem, kaszlem, czasem gorączką dopada każdego z Nas raz na jakiś czas. U dorosłej osoby występuje średnio 2-4 razy w ciągu roku, u dzieci jest częstsze natomiast u osób starszych pojawia się sporadycznie. Jesień i wiosna są okresami kiedy ta choroba jest najpowszechniejsza, a to za sprawą prawdopodobnie dużych wahań temperatury, często wysokiej wilgotności powietrza, co może dodatkowo sprzyjać wychłodzeniu organizmu przy niskich temperaturach oraz przebywania w ogrzewanych, rzadko wietrzonych pomieszczeniach. Czynnikami, które dodatkowo mogą wpłynąć na rozwój przeziębienia, niezależnie od pory roku, są zbyt krótki sen (poniżej 7h), niewłaściwa dieta (niskokaloryczna, niskobiałkowa czy uboga w warzywa i owoce) oraz przewlekły stres. Przyczyniają się one do obniżenia odporności organizmu, co w połączeniu z konkretnymi wirusami, których jest ponad 200 rodzajów, może prowadzić do rozwoju przeziębienia.

Popularnym składnikiem, który ma leczyć i zapobiegać przeziębieniom jest witamina C. Wyniki badań nie potwierdzają jednak jej skuteczności. Bardziej zachęcające są natomiast badania dotyczące przyjmowania cynku. Ten składnik mineralny ma udowodnione działanie immunomodelujące poprzez wpływ na aktywność takich komórek odpornościowych jak: makrofagi, neutrofile czy komórki NK. Cynk jest niezbędny także do prawidłowego różnicowania i funkcjonowania limfocytów T, które są kluczowe w generowaniu odpowiedzi immunologicznej. Niedobory cynku wiążą się zatem z obniżoną zdolnością organizmu do walki z czynnikami chorobotwórczymi.

Stwierdzono, że cynk podawany osobom z objawami przeziębienia skraca czas ich występowania. Jednakże uzyskiwany efekt różni się w zależności od wieku chorego, formy podawania preparatu oraz dawki cynku. Najlepsze wyniki uzyskiwano w przypadku osób dorosłych przy podawaniu octanu cynku w dużych dawkach, tj. najczęściej na początku w ilości 46 mg, a następnie 23 mg co 2 godziny w ciągu dnia, nie dłużej jednak niż 7 dni lub do czasu ustąpienia objawów. W niektórych badaniach pozytywne efekty uzyskiwano także przy niższych dawkach, np. 10 mg co 2 godziny lub 9 mg co 1,5 godziny. Istotny wpływ ma także moment rozpoczęcia podawania cynku. Najlepiej kiedy zacznie się go przyjmować z pierwszymi objawami, kiedy choroba nie jest jeszcze w pełni rozwinięta.

Przy terapii cynkiem należy jednak uważać na możliwe skutki uboczne, jakimi są nudności, biegunki, zaburzenia apetytu, smaku czy bóle głowy. Objawy te mogą wystąpić przy spożywaniu 150-450 mg cynku na dzień, przy czym jest to również zależne od indywidualnych skłonności organizmu i dotychczasowego spożycia tego składnika. Przy próbie leczenia cynkiem przeziębienia istotne jest także czy wcześniej istniały jego niedobory gdyż właśnie u tych osób efekty będą najlepsze. Osoby o prawidłowym stężeniu cynku w organizmie mogą nie zauważyć natomiast jego potencjalnie korzystnego wpływu.

Zinc for the treatment of the common cold: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials; Science M., Johnstone J., Roth D.E.; CMAJ, July 10, 2012, 184(10).

You may also like...

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *