proteiny dieta białko

Proteiny na śniadanie

Jak powinno wyglądać prawidłowe śniadanie żeby zapewniło energię na cały dzień i przyniosło największe korzyści zdrowotne? Jedną z pierwszych zasad jest dbałość o to aby śniadanie w ogóle pojawiło się w naszym codziennym menu. Jest to najważniejszy posiłek gdyż inicjuje uśpione po nocy procesy trawienne i nakręca metabolizm na resztę dnia. Powinien być spożyty w ciągu 1h od przebudzenia i zapewniać ok. 20-30% dziennej ilość energii, w zależności od łącznej liczby posiłków.

Na prawidłowe śniadanie składa się kilka składników. Podstawa to produkty pełnoziarniste: chleb z ziarnami, müsli naturalne, naleśniki z mąki pełnoziarnistej lub gryczanej , które dostarczą Nam długo uwalnianej energii z węglowodanów złożonych. W wyniku procesów trawiennych te długołańcuchowe związki ulegają powolnemu rozkładowi, co powoduje, że uwalniana glukoza wchłania się stopniowo, nie powodując nagłych skoków glukozy we krwi, niekorzystnych dla zdrowia oraz długotrwałego uczucia sytości. Ta właściwość produktów pełnoziarnistych jest szczególnie istotna w przypadku osób chorujących na cukrzycę. Dla nich nagłe i duże skoki stężenia glukozy mogą być niebezpieczne, ze względu na trudność w kontroli takich szybkich zmian oraz uniemożliwiają łagodzenie objawów lub obniżenie ryzyka powikłań.

Ostatnie badania wskazują również na istotną rolę produktów białkowych spożywanych na śniadanie. Stwierdzono, że pierwszy posiłek, obfitujący w jaja, wędliny, kiełbasy, ryby lub inne produkty o dużej zawartości białka sprawia, że stężenie glukozy we krwi rośnie wolniej niż przy posiłku zawierającego tylko produkty pełnoziarniste. W badaniu ilość spożywanego białka, która miała najlepszy efekt wynosiła 39 g, ale przy 30 g wyniki także były pozytywne. Taka ilość to ok. 4 jaja, 3 plastry szynki lub 250 g jajecznicy. Te wielkości są bardzo duże i przeciętna osoba uzna taką porcję za przewyższającą jej możliwości. Badanie miały jednak stwierdzić tendencję, a konkretne zalecenia nie zostały ustalone. Głównym wnioskiem było natomiast potwierdzenie hipotezy, która zakładała lepszą kontrolę stężenia glukozy oraz insuliny przy zwiększonej ilość białka do śniadania. Wyniki są szczególnie ważne dla osób, które  chorują na cukrzycę, są w grupie ryzyka lub wykazują stany przedcukrzycowe. Dla nich prawidłowe skomponowanie może spowodować spowolnienie postępu choroby lub lepszą jej kontrolę. W kontekście śniadania dla osób z cukrzycą, ważne jest aby pamiętać o unikaniu produktów mlecznych, które podnoszą poziom glukozy we krwi.

Innymi ważnymi składnikami śniadania są także: produkt tłuszczowy (olej, masło), warzywa i owoce oraz napój (herbata, kawa, kakao lub świeży niedosładzany sok). Dodatkową korzyścią ze spożywania śniadania jest także zmniejszenie uczucia głodu przez resztę dnia. Dzięki porannemu posiłkowi nie będziemy mieli ochoty na wieczorne obżarstwo. Dla osób dbających o prawidłową masę ciała może być to ważna wskazówka.

Acute Effects of Higher Protein, Sausage and Egg-based Convenience Breakfast Meals on Postprandial Glucose Homeostasis in Healthy, Premenopausal Women;  Experimental Biology meeting, San Diego, California; kwiecień 2014.

You may also like...

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *