słony ból głowy

Słony ból głowy

Uporczywy, nawracający, miejscowy czy migrenowy, każdy rodzaj bólu głowy jest uciążliwy i obniżający jakość Naszego życia. Mimo łatwych sposobów na jego pozbycie się pod postacią różnorodnych tabletek i kapsułek o prostszym lub bardziej złożonym składzie, wiele osób wolałoby wpierw znaleźć przyczynę i reagować zawczasu, nim ból zdąży ograniczyć ich kondycję psychiczną. Jednak powody wystąpienia bólu są wciąż nie jasne, zwłaszcza od strony fizjologicznej. Natomiast znanymi czynnikami, które mogą zwiększyć ryzyko pojawienia się tego objawu są: alkohol, stres, zbyt krótki lub zaburzony sen, nieprawidłowa postawa ciała czy niezrównoważona dieta. Duży wpływ mają też predyspozycje genetyczne oraz stan zdrowia, zwłaszcza układu sercowo-naczyniowego.

Jedną z możliwych przyczyn częstszego występowania bólów głowy jest podwyższone ciśnienie krwi. Z tego powodu postulowane jest znaczne obniżenie w diecie osób z takimi skłonnościami ilości sodu. W tym celu przeprowadzono badanie porównujące pojawianie się bólu głowy u uczestników, mających ciśnienie krwi w przedziale 120-159/80-95 mmHg (stan przednadciśnieniowy lub I stopień nadciśnienia), podzielonych na grupy w zależności od rodzaju diety i zawartością w niej sodu. Uzyskane wyniki wskazują, że obniżenie spożycia sodu może skutkować zmniejszeniem ryzyka pojawienia się bólu głowy zarówno w przypadku diety zwykłej (zachodniej) oraz diety DASH, charakteryzującej się dużą zawartością warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych i olejów roślinnych, zalecaną osobom ze schorzeniami układu sercowo-naczyniowego. Nie stwierdzono natomiast różnić w przypadku rodzaju diety, co może być sprzeczne z dotychczasową wiedzą i praktyką.

Nadmiar sodu w diecie powoduje zatrzymywanie się wody w organizmie i generowanie nadciśnienia. Nic więc dziwnego, że osoby z podwyższonym ciśnieniem krwi proporcjonalnie częściej cierpią na bóle głowy. Rekomendowaną ilość sodu w diecie najłatwiej jest przełożyć na ilość soli kuchennej, której dziennie nie powinno być więcej niż 5 g (1 łyżeczka), a w przypadku osób z nadciśnieniem mniej niż 3 g. Sód obecny jest także naturalnie w produktach spożywczych, jednak bez dodatkowego dosalania i nie spożywania produktów przetworzonych czy gotowych, do których sól jest dodawana w dużych ilościach, spożycie sodu nie powinno przekroczyć zalecanych norm, a ryzyko pojawienia się bólu głowy zmniejszy się.

Effects of dietary sodium and the DASH diet on the occurrence of headaches: results from randomised multicentre DASH-Sodium clinical trial; Amer M., Woodward M., Appel L.J.; BMJ Open; 2014, 4: e006671 doi:10.1136.

You may also like...

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *